Rosenskärm Medinilla Magnifica

Måste berätta historien om hur rosenskärmen kom in i vårt hem!

Jag, Conny och Emma skulle åka till Blomsterlandet eftersom jag så gärna ville köpa mig en citrusväxt. Jag tycker det är kul med "medelhavsväxter", framförallt nu när jaghar lyckats övervintra olivträd, palmer, bananplantor, oleander mm. Hade ingen citrusväxt så det ville jag så gärna ha en. Ja, eller köpa förstås.

När vi kom in till Blomsterlandet var jag på väg fram till citrusväxterna. Jag passerade en grön växt med stora hängandes blommor. Stannade till för en sekund och tittade. Sedan fortsatte jag fram och valde ut en citrusväxt.
Hm, var sedan tvungen att gå tillbaka igen och titta på växten med de enorma rosa blommorna. Jag blev helt betagen!!! Stod och tittade länge och väl. Sedan skulle vi gå mot kassan för att betala citrusväxte, specialjorden och näringen. Näää, jag var tvungen att gå tillbaka till blomman igen. Den bara skrek ut " KÖP MIG !!!".

Ja, så det gjorde jag! När jag kom hem och vi hade packat upp var jag tvungen att vandra ut på nätet för att se vad det var som jag hade köpt. "Rosenskärm" Medinilla Magnifia.

Detta var det första jag läste;

"Då och då dyker den upp i handeln, roseskärmen. Habegäret kryper i en medan man betraktar den pampiga växten med de stora blomklasarna. Tyvärr är den ganska svårskött och passar bäst i en vinterträdgård eller växthus. Rosenskärmen, vilken fått namn efter de stora rosa skärmbladen som omger blomklasen, ingår i släktet Medinilla som omfattar cica 150 arter. Blommorna sitter i ordnade rader likt prismorna på en kristallkrona, vilket förklarar det engelska namnet Chandelier Tree (kristallkronsträdet). De flesta arterna kommer från Madagaskar, medan den vi oftast finner hos oss, M. magnifica, härstammar från Filippinerna. Detta är en i sanning tropisk växt med dess behov av hög luftfuktighet och ett varm klimat"

Jag duschar den morgon, middag, kväll. Nu har den levt ca två veckor i mitt hem. Jag som inte egentligen har några gröna fingar men den kanske vänjer sig vid att leva hos mig?!

Och här är bilden!




Nedan lite bilder på några av de övriga växter som jag faktiskt lyckats övervintra.

Palmerna...


Oleander



I morgon blir det förhoppningsvis träning med Martin. Ska in till Elin & Beyla så åker vi iväg och tränar. Ska berätta mer om det i nästa inlägg!

Ha en bra helg! Skönt att Sverige vann ishockeyn ikväll. Nu ser vi fram mot nästa match också!

// Karin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0