My Medinilla Magnifica is still alive....

Ja, min rosenskärm "Mednilla Magnifica" lever ännu. Nu har den bott hos mig sedan i 1 maj och den verkar mot förmodan trivas!!!! Blommorna som fanns utslagna när jag köpte den blommar fortfarande så fint och de små nya blomknoppar som fanns har växt. En liten ny knopp är nu nära att slå ut.

Duschar den lite lätt så fort jag vaknar, duschar den lätt när jag kommer hem från jobbet, och sedan det sista jag gör innan jag lägger mig får den en dusch till. Därimellan en liten skvätt vatten i krukan.

Tog en bild när blomman var ny hos mig för jag trodde inte den skulle överleva många dagar. Tog ett kort nu igen när det gått ca 20 dagar och nya knoppar kommer.

Jag var ju lite orolig att den inte skulle klara sig hemma hos mig då den härstammar från Filippinerna och kräver hög luftfuktighet.

Jag hoppas att den aklimatiserar sig och lär sig leva hos mig.

Nyinköpt, en knopp som är ganska stor och en liten knopp man kan ana sticker upp bredvid inifrån bladet;



Efter ca 20 dagar hos mig. Nu har den lilla lilla knoppen inifrån bladet också tittat ut ordentligt.
Notera även att det knoppas inifrån den vänstra redan utslagna blomman;







Jag som aldrig haft gröna fingrar. Men det är enutmaning att sköta om dessa växter som man känner lite extra för. Detta är nog den maffigaste blomma jag någonsin sett.

Har annars kommit hem från långpromenad med Martin. I helgen blir det träning igen för snart är det dags för Elin att visa upp sitt arbete, dvs hur hon har lyckats med Martin och mej. Träningen i helgen blir med störningsmomentet Beyla närvarande. Elins schäfertik som Martin bara älskar! Svåraste störningen som finns, för det är ju inte lätt att välja mellan matte och favvo tiken....Ska försöka att få med mig kameran då också så jag förhoppningsvis kan få lite bilder efter träningen.

Há det gott!

Kommentarer
Postat av: Helena

Gud vad fin den är, och fortfarande.. verkade inte en helt lätt växt men skam den som ger sig. Såg du skrev om olivträd/växter, på Citygross sålde dom stora fina för bara 129:-... är lite sugen att kanske investera i 2 st till balkongen.. men då får jag väl inte själv plats... ha det gott familjen Fredriksson, ta hand om varandra.. ja just det, säg till om ni vill ha sällskap till någon grill-kväll;) kram syster-yster

2011-05-18 @ 17:45:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0